Zapraszamy dzieci i młodzież z Powiatu Pruszkowskiego do rekrutacji na zajęcia stałe w Młodzieżowym Domu Kultury na rok szkolny 2025/ 2026.
Terminy rekrutacji:
15 kwietnia -30 kwietnia 2025 – składanie wniosku o przyjęcie na zajęcia poprzez formularz online oraz złożenie wniosku w formie papierowej w sekretariacie placówki.
Uwaga! Należy złożyć zgłoszenie poprzez formularz on-line na stronie internetowej, a następnie dostarczyć wniosek w wersji papierowej do 30 kwietnia 2025. Potwierdzenie woli należy dostarczyć po dostaniu się kandydata na zajęcia.
Wymagane dokumenty:
1. Formularz on-line: https://forms.office.com/e/TEdJtW3cKH
2. Wniosek o przyjęcie na zajęcia:
3. Składka na Radę Rodziców:
Potwierdzenie woli należy donieść po dostaniu się kandydata na zajęcia:
——————————————————————————————–
Dokumenty dla kandydata pełnoletniego:
1. Formularz on-line: https://forms.office.com/e/icLLycKiQz
2. Wniosek o przyjęcie na zajęcia.
3. Składka na Radę Rodziców:
Potwierdzenie woli należy donieść po dostaniu się kandydata na zajęcia:
——————————————————————————————-
Poniżej przedstawiamy zajęcia stałe, na które prowadzona jest rekrutacja na rok szkolny 2025/ 2026
Lp. | Nazwa zajęć | Liczba godzin dydaktycznych tygodniowo | Wiek uczestników | Krótki opis zajęć |
1. | Język angielski | Gr I – 2 godz. Gr II – 2 godz. | 7 – 15 lat | Zajęcia stałe z języka angielskiego są przeznaczone dla grupy początkującej i zaawansowanej. Wczesna edukacja stanowić będzie podstawę do nauki języka obcego w starszych klasach. W trakcie nauki uczniowie łatwo przyswoją sobie słówka i zwroty zarówno z piosenek, rymowanek, jak i zwrotów w danym języku, a także bawiąc się w gronie swoich koleżanek i kolegów. W trakcie zajęć dostoswanych do możliwości wiekowych grupy przekazywane będą treści z zakresu kultury i tradycji krajów anglosaskich. Zajęcia opierają się na tematach realizowanych w programie szkolnym, są jednocześnie poszerzone o ćwiczenia komunikacji i praktycznego zastosowania języka. Uczniowie pracują z materiałami przygotowanymi przez nauczyciela. Podczas zajęć wprowadzane są również elementy o kulturze i tradycjach krajów anglojęzycznych. W trakcie I etapu rekrutacji przeprowadzone zostanie badanie predyspozycji uzdolnień kierunkowych. Zajęcia poprowadzi Pan Sebastian Bieniek |
2. | Język rosyjski | Gr I – 2×2 godz. tyg. | 9 – 18 lat | Zajęcia stałe z języka rosyjskiego dla początkujących. Założenia programowe: poznanie alfabetu rosyjskiego, rozumienie ze słuchu odpowiedzi ustnych, rozumienie wypowiedzi pisemnych, tworzenie maili, doskonalenie techniki czytania, praca nad wymową, intonacją i akcentem wypowiedzi. Doskonalenie znajomości środków językowych, rozpoznawanie i stosowanie struktur leksykalno – gramatycznych. Udział w zajęciach stałych z języka rosyjskiego pomoże uczniom w przygotowaniu się do egzaminów w szkole średniej. Dzięki zajęciom nastąpi rozbudzenie ciekawości poznawczej i motywacji uczniów do dalszego uczenia się języków obcych. Co powinno przyczynić się do kształtowania postawy tolerancji wobec innych narodów, ich kultur i języka. W trakcie I etapu rekrutacji przeprowadzone zostanie badanie predyspozycji uzdolnień kierunkowych. Zajęcia poprowadzi Pani Ludmiła Gorajek. |
3. | Język polski twórcze pisanie | Gr I 2×2 godz. tyg. | 12 – 18 lat | „Język polski twórcze pisanie” – to wspierająco-rozwijające zajęcia języka polskiego dla grupy wiekowej 12-18 lat. Na zajęciach kształcone są umiejętności językowe w kategorii pisania krótkich i rozbudowanych wypowiedzi pisemnych, np. rozprawek, w których zwraca się uwagę na poprawność kompozycyjną i gramatyczną, adekwatny dobór słownictwa i zachęca do stosowania figur retorycznych. Stosowane są na zajęciach nowoczesne metody pracy, zachęcające młodzież do piśmiennictwa, kaligrafowania. Zwraca się uwagę młodzieży na zjawiska kultury i cywilizacyjne, pojawiające się we współczesnej polszczyźnie. W trakcie I etapu rekrutacji przeprowadzone zostanie badanie predyspozycji uzdolnień kierunkowych. Zajęcia poprowadzi Pani Edyta Piłat. |
4. | Plastyka | Gr I – 2 godz. Gr II – 2 godz. Gr III – 2 godz. Gr IV – 2 godz. Gr V – 2 godz. Gr VI – 2 godz. Gr VII – 2 godz. Gr VIII – 2 godz. Gr IX – 2 godz. | 9 – 26 lat | Pracownia plastyczna kieruje kształceniem artystycznym dzieci, młodzieży i bardzo młodych dorosłych. Polega to na kierowaniu zapowiadającego się talentu czy zdolności, na analizie jakości prac, zainteresowań plastycznych i poziomu artystycznego, aspiracji oraz obserwacji oryginalności pomysłu i kreatywności rozwiązań problemów plastycznych. Praca rozwojowa polega tu na badaniu wrażliwości ucznia na barwy, światło, fakturę, perspektywę, formy przestrzenne itp. oraz na wartości dzieł sztuki. Istotne założenia to obserwacja na zajęciach ćwiczeń sprawności obserwacji pamięci wzrokowej, zdolności koordynacji oka i ręki, ogólnych zdolności manualnych, sprawności technicznych, wyobraźni i wrażliwości emocjonalnych, co pozwala na motywowanie ucznia do pracy nad sobą na zajęciach, w domu oraz min. na wszystkich szczeblach artystycznego nauczania jak min. Licea Plastyczne czy Akademie sztuk Pięknych. W trakcie I etapu rekrutacji przeprowadzone zostanie badanie predyspozycji uzdolnień kierunkowych. Zajęcia poprowadzi Pani Alina Dorada-Krawczyk. |
5. | Rękodzieło | Gr I – 2 godz. Gr II – 2×2 godz. tyg. | 7-12 lat 10 -15 lat | Rękodzieło to twórczość manualna, czyli wszelkiego rodzaju przedmioty, które są wytwarzane ręcznie, bez użycia maszyn. Tworzenie takich przedmiotów wymaga umiejętności, wyobraźni i pracy manualnej, często z wykorzystaniem tradycyjnych technik. Rękodzieło obejmować będzie zakres działań, takich jak: szycie, haftowanie, szydełkowanie, rzeźbienie, wikliniarstwo, bibułkarstwo, robienie biżuterii, decoupage, quilling, filcowanie, scrapbooking, papier mache, masa solna, zimna porcelana, malowanie na szkle, patchwork. Zajęcia rękodzielnicze to świetna okazja, by rozwinąć zdolności manualne, wyobraźnię i kreatywność. Będziemy tworzyć ciekawe prace, ucząc się różnych technik – od malowania, przez robienie biżuterii, po zabawki i dekoracje. W trakcie I etapu rekrutacji przeprowadzone zostanie badanie uzdolnień kierunkowych. Zajęcia poprowadzi Pani Katarzyna Zaorska – Bancewicz. |
6. | Ceramika | Gr I – 2 godz. Gr II – 2×2 godz. tyg. | 7-12 lat 10-15 lat | Glina to naturalny materiał, który od wieków wykorzystywany jest do tworzenia różnorodnych przedmiotów. Praca w glinie pobudza wyobraźnię, rozwija uzdolnienia plastyczne , prowadzi do rozbudzenia konkretnych zainteresowań oraz inspiruje do twórczych rozwiązań. Praca z gliną ma też działanie relaksacyjne i terapeutyczne. Tworzenie w glinie pozwala na wyrażanie siebie w artystyczny sposób. Uczestnicy zajęć poznają rodzaje gliny i różnice, narzędzia pracy w glinie, sposoby lepienia form odciskania, wycinania, żłobienia, szkliwienia, poznają etapy procesu twórczego. Dowiedzą się, jaki rodzaj gliny wybrać do swoich projektów, jak przygotować miejsce pracy twórczej, jak przygotować ulepione formy do wypału i szkliwienia oraz w jakiej temperaturze należy je wypalić i jak tworzyć ozdobne dekoracje. Nauczą się tworzyć unikalne przedmioty, które odzwierciedlają twój indywidualny styl. Zajęcia ceramiki artystycznej to odważne wkroczenie w świat gliny, gdzie uczestnicy będą projektować, tworzyć i eksperymentować. W trakcie I etapu rekrutacji przeprowadzone zostanie badanie uzdolnień kierunkowych. Zajęcia poprowadzi Pani Katarzyna Zaorska – Bancewicz. |
7. | Rzeźba małe formy w glinie | Gr I – 2 godz. Gr II – 2 godz. Gr III – 2 godz. Gr IV – 2 godz. Gr V – 2 godz. Gr VI – 2 godz. | 7 – 17 lat | Zajęcia przeznaczone są dla dzieci i młodzieży. Uczestnicy o różnym stopniu umiejętności i zaawansowania korzystają z zajęć w wybranych przez siebie grupach mieszanych wiekowo. Podstawowym celem warsztatów jest nauka podstaw wiedzy i zdobycie umiejętności w dziedzinie rzeźby, w technologii ceramika. Podczas zajęć uczestnicy wykonują: rzeźbę, płaskorzeźbę lub formy użytkowe wyrażone indywidualnie w materiałach i technikach. Dla zainteresowanych rozwojem swoich zainteresowań w kierunku zawodowym istnieje możliwość uzyskania porad, konsultacji czy korekt w przygotowaniu do szkół artystycznych. Końcowym efektem działań jest prezentacja wybranych dzieł w gablotach galerii małych form rzeźbiarskich – ceramika „Gmerek”. W trakcie I etapu rekrutacji przeprowadzone zostanie badanie predyspozycji uzdolnień kierunkowych. Zajęcia poprowadzi Pani Anna Luiza Juśkiewicz. |
8. | Programowanie w języku Python | Gr Scratch – 2 godz. Gr Python – 2×2 godz. tyg. | 9 -17 lat 9 -17 lat | Zajęcia stałe z programowania cieszą się nieustającym zainteresowaniem wśród dzieci i młodzieży Pruszkowa. Od wielu lat komputery wywierają wpływ na zmiany zachodzące w wielu dziedzinach życia. Coraz powszedniejsza staje się również umiejętność programowania. Jest ono rozumiane coraz szerzej, jako proces, informatyczne podejście do rozwiązania problemu. Zaczyna się od specyfikacji problemu, poprzez znalezienie i opracowanie rozwiązania, do jego zaprogramowania, przetestowania poprawności i ewentualnej korekty przy użyciu odpowiednio dobranej aplikacji lub języka programowania. Programowanie od najmłodszych lat, wpływa na sposób nauczania innych przedmiotów, służy właściwemu rozumieniu pojęć i metod informatycznych. Wspomaga kształcenie takich umiejętności jak: logiczne myślenie, precyzyjne prezentowanie myśli i pomysłów, sprzyja dobrej organizacji pracy, buduje kompetencje potrzebne do pracy zespołowej i efektywnej realizacji projektów. W trakcie I etapu rekrutacji przeprowadzone zostanie badanie predyspozycji uzdolnień kierunkowych. Zajęcia poprowadzi Pan Sebastian Bieniek. |
9. | Teatr | Gr I 2 godz. Gr II 2×2 godz. tyg. | 9- 26 lat | Podczas zajęć nauczyciel wraz w wychowankami będzie pracował nad zgłębieniem technik tworzenia scenariusza. Pozna różne techniki kreowania światów przedstawionych, nauczy się tworzenia barwnych postaci oraz budować sceny, które mogą stać się zalążkiem do stworzenia prawdziwego scenariusza teatralnego lub filmowego. Zajęcia będą polegać na odkrywaniu tajników wystąpień w sferze prezentacji wierszy, monologów jak i wystąpień publicznych. Nauczyciel będzie przekazywał ćwiczenia dot. technik mowy i emisji głosu, razem z wychowankami będzie analizował poszczególne elementy prezentacji publicznych tj. mowa ciała, postawa, intonacja, kontakt z widownią. Zajęcia mają na celu nauczenie wychowanków technik w zakresie scen improwizowanych a także nauki samodzielnego kreowania scen w oparciu o założenia dot. bohaterów, czasu i miejsca akcji. Dzieci będą się uczyć czym jest „konflikt na scenie” i jak stworzyć scenę, która będzie dla widza interesująca. Postaramy się odnaleźć w bohaterach cząstkę siebie- aby nauczyć się na scenie „być” zamiast „grać”. W trakcie I etapu rekrutacji przeprowadzone zostanie badanie predyspozycji uzdolnień kierunkowych. Zajęcia poprowadzi Pani Angelika Olszewska. |
10. | Nauka gry na gitarze | Gr początkująca 2 godz. Gr kontynuacja 2 godz. | 9-12 lat 10-15 lat | Zajęcia oparte na bezpośrednim kontakcie uczestników z muzyką. To miejsce rozwoju zainteresowań i uzdolnień muzycznych oraz wiedzy o muzyce. Poprzez sztukę następuje również wszechstronny rozwój młodego człowieka: wzbogaca się sfera emocjonalna, kształtują procesy poznawcze. Celem zajęć jest nauka gry na gitarze i rozwój nabytych już umiejętności. Uczestnicy zajęć dowiadują się podstawowych wiadomości o instrumencie i jego użytkowaniu. Poznają zapis tabulaturowy i uczą się z niego korzystać. W trakcie I etapu rekrutacji przeprowadzone zostanie badanie predyspozycji uzdolnień kierunkowych. Zajęcia poprowadzi Pan Karol Bonawentura Mieliński. |
11. | Wokalne | Trzy-czte-ry 2×2 godz. tyg. Między dźwiękami 2×2 godz. tyg. Wokalove 2×2 godz. tyg. | 9-11 lat 12-14 lat 15-26 lat | Zajęcia oparte na bezpośrednim kontakcie uczestników z muzyką. To miejsce rozwoju zainteresowań i uzdolnień muzycznych. Na zajęciach wokalnych uczestnicy zdobywają umiejętności z zakresu poprawnej dykcji i intonacji, właściwego toru oddechowego i odpowiedniej postawy ciała. Poprzez odpowiednio dobrane ćwiczenia następuje poszerzenie skali głosu i właściwe wykorzystanie aparatu głosowego. Praca w grupie pozwala również na rozwój umiejętności śpiewu w wielogłosie. W czasie zajęć uczestnicy nabywają również obycia scenicznego, uczą się właściwego poruszania na niej oraz pracy z nagłośnieniem. Realizowany repertuar to piosenki dziecięce, młodzieżowe i popularne. Postępy pracy prezentowane są kilkukrotnie w ciągu roku na koncertach i konkursach. W trakcie I etapu rekrutacji przeprowadzone zostanie badanie predyspozycji uzdolnień kierunkowych. Zajęcia poprowadzi Pan Karol Bonawentura Mieliński. |
12. | Zajęcia umuzykalniające Przygrywka | Gr I 2 godz. | 8 – 10 lat | Zajęcia oparte na bezpośrednim kontakcie uczestników z muzyką. W czasie zajęć ważnym elementem będzie śpiew, który w najprostszy sposób pozwala zrozumieć język muzyczny, dodatkowo wspomaga on poprawną wymowę i pozytywnie wpływa na rozwój fizyczny. Nie zabraknie również gry na instrumentach, słuchania muzyki jaki i ruchu do muzyki i elementów tańca. W trakcie I etapu rekrutacji przeprowadzone zostanie badanie predyspozycji uzdolnień kierunkowych. Zajęcia poprowadzi Pan Karol Bonawentura Mieliński. |
13. | Naukowe | Gr I 2 godz. Gr II 2 godz. Gr III 2 godz. Gr IV 2 godz. | 9-17 lat | Zajęcia naukowe są doskonałym sposobem na rozwijanie kreatywności, wyobraźni i ciekawości poznawczej. W równym stopniu obejmują zagadnienia z biologii, chemii i fizyki. Bez fizyki czy chemii nie sposób również w pełni zrozumieć zagadnień ekologicznych. Tematyka oraz stopień skomplikowania zajęć jest dostosowany do poszczególnych grup wiekowych, uwzględnia wiedzę przyrodniczą uczestników oraz ich możliwości poznawcze. Praktyczny udział w eksperymentach pozwala na wielokrotne powtarzanie, modyfikowanie doświadczeń i wnioskowanie. Zajęcia są projektowane w sposób atrakcyjny i angażujący. W trakcie I etapu rekrutacji przeprowadzone zostanie badanie uzdolnień kierunkowych. Zajęcia poprowadzi Pani Lidia Wacławek. |
14. | Zajęcia rozwijające komunikowanie się | Gr I 2 godz. Gr II 2 godz. | 7-9 lat 10-14 lat | Komunikacja jest obecnie ważną sprawą. Zwłaszcza komunikacja bezpośrednia między dziećmi i młodzieżą, bez użycia technologii. Głównym celem zajęć jest stworzenie dzieciom i młodzieży przyjaznej i lekkiej atmosfery do zwiększania swoich umiejętności i ogólnego rozwoju poznawczego, emocjonalnego i społecznego. Podczas zabawy, gry i rywalizacji uczestnicy zajęć utrwalają i uzupełniała wiedzę, zdobywaną podczas lekcji w szkole. Grając w planszówki dzieci niepostrzeżenie będą uczyć się historii, geografii, matematyki, ćwiczyć umiejętność czytania i pisania, zapamiętywania oraz liczenia. W trakcie I etapu rekrutacji przeprowadzone zostanie badanie uzdolnień kierunkowych. Zajęcia poprowadzi Pani Ludmiła Gorajek. |
15. | Szachy | Gr I początkująca 2×1 godz. tyg. grupa II średniozaawansowana 2×1 godz. tyg. grupa III zaawansowana 2×2 godz. tyg. | 7-9 lat | Zajęcia szachowe odbywają się na trzech poziomach. W grupie początkującej, średniozaawansowanej oraz zaawansowanej. Zajęcia prowadzone są przez nauczyciela i instruktora szachów nadanego przez Polski Związek Szachowy. Na początku uczymy się nazw figur, posunięć ich wartości bojowej. Na drugim roku pojawiają się bardziej złożone zagadnienia. Na trzecim roku uczymy się między innymi debiutów szachowych. Szachy dają dzieciom bardzo dużo, między innymi: stymulowanie i rozwój wszelkich form aktywności umysłu, wykształcenie myślenia kreatywnego, matematycznego, logicznego, analitycznego, rozwój wyobraźni przestrzennej, rozwój umiejętności skupienia wyciszając nas wewnętrznie. Szachy mają charakter terapeutyczny, stanowią swoistą terapię dla dzieci. Szachy rozwijają umiejętność analizy, planowania oraz kreatywność, rozwój pamięci wzrokowej, umiejętność tworzenia koncepcji interpretacyjnych, kształtowanie świadomości do podejmowania decyzji oraz nauka odpowiedzialności za nie, rozwój samodzielności i samodyscypliny i wiele innych. W trakcie I etapu rekrutacji przeprowadzone zostanie badanie uzdolnień kierunkowych. Zajęcia poprowadzi Pan Wiktor Szochner. |
16. | Taniec | Gr I 2×2 godz. tyg. Gr II 2×2 godz. tyg. | 9-12 lat 13-15 lat | Taniec wpływa na wszechstronny rozwój fizyczny, poznawczy, społeczny, emocjonalny i etyczny dziecka. Kształtuje prawidłową postawę ciała i koordynację ruchową. Dzieci ćwiczą pamięć poprzez powtarzanie krótkich choreografii tanecznych oraz kształtują poczucia rytmu, nawiązują interakcje w grupie szczególnie z partnerem czy partnerką. Mogą kreatywnie wyrazić siebie poprzez ruch ciała, kształtują postawę systematyczności i samodyscypliny. Badanie uzdolnień kierunkowych zostanie przeprowadzone we IX 2025 r. Zajęcia poprowadzi nowy nauczyciel wyłoniony w wyniku przeprowadzonego naboru na wolne stanowisko nauczyciela tańca. |
17. | Projektowanie graficzne | Gr I 2×2 godz. tyg. Gr II 2×2 godz. tyg. | 9-10 lat 11-12 lat | Zajęcia podzielone na trzy działy grafika wektorowa, rastrowa i video. Grafika wektorowa, ilustrator, poznanie interfejsu, stworzenie loga / wizytówki, wykonanie ulotki, projekt koszulki, rysowanie/ malowanie, projekt pudełka, efekty: automatyczne obroty, 3D, maska, kadr, obrys, różnica palet RGB, CMYK, przygotowanie pliku do druku. Grafika rastrowa, Photoshop, zapoznanie się z interfejsem, kadrowanie, praca na obszarze roboczym, praca na maskach, rysowanie, malowanie, kolorowanie fotografii, projekt plakatu. Video Premier Pro, zapoznanie się z interfejsem, poznanie podstawowych efektów: tekst, krzywa barw, ruch, przezroczystość, blend, rozmycie, praca na maskach, użycie green screen, stworzenie krótkiego video do piosenki. Badanie uzdolnień kierunkowych zostanie przeprowadzone we IX 2025 r. Zajęcia poprowadzi Pani Justyna Czyż. |
18. | Język hiszpański | Gr I 2 godz. Gr II 2 godz. | 11 – 13 lat 14-15 lat | Nauka języka hiszpańskiego jest nową propozycją językową dla dzieci i młodzieży z powiatu pruszkowskiego wynikająca z badania potrzeb edukacyjnych przeprowadzonych przez placówkę. Badanie uzdolnień kierunkowych zostanie przeprowadzone we IX 2025 r. Zajęcia poprowadzi nowy nauczyciel wyłoniony w wyniku przeprowadzonego naboru na wolne stanowisko nauczyciela języka hiszpańskiego. |
19. | Programowanie z Minecraftem | Gr I 2×2 godz. tyg. Gr II 2×2 godz. tyg. | 7-9 lat 10-12 lat | Zajęcia z programowania z Minecraftem są nową propozycją placówki dla dzieci i młodzieży. Udział w zajęciach to efektywna nauka przez zabawę w świecie Minecraftu. Uczestnicy poznają kluczowe zagadnienia programistyczne, poznają podstawy logiki, budowania algorytmów. Badanie uzdolnień kierunkowych zostanie przeprowadzone we IX 2025 r. Zajęcia poprowadzi nowy nauczyciel wyłoniony w wyniku przeprowadzonego naboru na wolne stanowisko nauczyciela programowania z Minecraftem. |
20. | Legorobotyka | Gr I 2×2 godz. tyg. Gr II 2×2 godz. tyg. | 7-8 lat od 10 lat | Zajęcia z legorobotyki to przede wszystkim wyśmienita zabawa, która uczy w przyjazny i zabawny sposób, pobudza fantazję i zachęca dziecko do dalszego odkrywania świata. Konstruktorzy budują roboty z klocków lego oraz ożywiają je przy pomocy oprogramowania. Badanie uzdolnień kierunkowych zostanie przeprowadzone we IX 2025 r. Zajęcia poprowadzi nowy nauczyciel wyłoniony w wyniku przeprowadzonego naboru na wolne stanowisko nauczyciela legorobotyki. |
Regulamin Rekrutacji: